Позакласні заходи


Позакласна робота - ефективний засіб пробудження інтересу до математики
     Із досвіду роботи можу сказати, що одним із найефективніших засобів пробудження в учнів інтересу до математики є добре організована і вміло поставлена позакласна робота. Вона сприяє підвищенню математичної культури учнів, розвитку їх мислення і взагалі тих якостей, сукупність яких називається математичними здібностями. А тому проводжу математичні тижні, вечори, КВКта інші виховні заходи з математики. Діти пишуть реферати, випускають стінгазети. Кожного року вони є учасниками міжнародного математичного конкурсу "Кенгуру", де гарно виступають

Математичний вечір
 Гра "Щасливий випадок"

Мета заходу: Виявлення рівня засвоєння учнями знань з окремих предметів, розвиток кмітливості і логічного мислення учнів, підвищення уважності і мотивації до навчання, активізація навчального процесу.
    У грі беруть участь дві команди по 10 учнів. Команди формуються або з учнів одного класу або з учнів двох різних класів. 
Перед початком гри на дошці креслять таблицю
№п/п
Категорія
1
2
3
4
5
6
1
Алгебра






2
Геометрія






3
Біологія






4
Географія






5
Українська мова






6
Українська література






7
Фізика






8
Хімія






9
Світова література






10
Історія







    Кожна команда по черзі обирає категорію і номер запитань. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал. Якщо команда помилилась, правильну відповідь називає ведучий, він же у разі потреби дає необхідні пояснення. 
    У кожній категорії під одним з номерів знаходиться не запитання, а відразу один бал - це і є щасливий випадок. 
   Клітинки з номерами питань, на які учні відповіли правильно, зафарбовують кольоровою крейдою: для 1 команди-рожевою, для II команди- блакитною. Клітинки з номерами питань, на які учасники гри відповіли неправильно, зафарбовуються білою крейдою. Це допомагає уникнути повторів і полегшує підрахунок балів. 

Українська мова 
1 .Скільки частин мови в українській мові? (10) 
2. На які дві групи поділяються ксладні сполучникові речення? (Сурядні і підрядні). 
3. Назвіть речення за метою висловлювання. (Розповідні, питальні, спонукальні).
4.Щасливий випадок - 1 бал. 
5. Скільки букв і звуків у слові "джміль"? (Букв - 6, звуків - 4).
6.Загадка. 
     Незчисленна ми родина,
     В нас усіх одна хатина.
     Але в ній і мир, і лад,
     І сусід сусіду рад.
    Ну, а хто із нас що значить - 
    Кожен сам вам розтлумачить                 (Тлумачний словник) 

Українська література
1. Назвіть автора хрестоматії "Джерела пружно б'ють"? (Борис Степанишин).
2. Що таке композиція (Це побудова літературного твору обо послідовність розгортання подій).
3. Які слова були висічені на камені на могилі Григорія Сковороди? (Світ ловив мене - та не спіймав).
4. Хто з українських композиторів створив оперу "Енеїда" (Лисенко).
5. Щасливий випадок - 1 бал.
6. "Не багата я і проста, но чесного роду". Хто сказав ці слова, з якого вони твору і хто автор твору? (Наталка Полтавка, М. Котляревський), "Наталка Полтавка".

Фізика
1. Чому можна далі стрибнути розбігшись, ніж без розбігу? (За інерцією зберігається швидкість, набута під час розбігу, до неї додається швидкість, що виникла під час поштовху).
2. Для чого дула в далекобійних гарматах роблять довгими? (Під тиском порохових газів снаряд набуває швидкості, від якої залежить дальність польоту. Чим більше дуло, тим більшої швидкості набуде снаряд).
3. За якої умови човен, що пливе проти течії, матиме постійну швидкість? (Якщо сила гребця дорівнює силі опору течії, то за І законом Ньютона тіло буде або в стані спокою, або буде рухатись рівномірно).
4. Чому ми не помічаємо притягання між тілами, що нас оточують , хоча сила всесвітнього тяжіння діє скрізь? (Сила всесвітнього тяжіння проявляється відчутно лише тоді, коли обидва тіла, або хоча б одне з них мають дуже велику масу).
5. Спокій відносний чи абсолютний (Відносний, бо в одних системах відліку тіло знаходиться в стані спокою, а в інших - ні).
6. Щасливий випадок - 1 бал.

Зарубіжна література

1. Щасливий випадок — 1 бал.
2. Хто не приймав участі змові проти Гамлета? (Гора Цю).
3. Яку посаду обіймав Полоній при королівському дворі? (Головний королівський радник).
4. Отрутою з якої рослини був вбитий король Гамлет? (Блекоти).
5. В якому місті народився Данте? (Флоренція).
6. Як звали дівчину, в яку був закоханий Данте? (Беатріче).

Алгебра
1 .Що означає в перекладі з древнньогрецької слово "матема"?
2. Кому належать слова "Дайте мені точку опори і я переверну світ" (Архімед)
3. Назва якої кривої в алгебрі є одночасно літературним терміном?
4. Що є спільною у слова рослини та рівняння?
5. Щасливий випадок - 1 бал.
6.Петро І добре знав адіцію, субстракцію. мультиплікацію та дивізію У його часи ці дії знали далеко не всі. Зараз ці дії знає кожен школяр. Як він їх називає?

Геометрія 
1 .Хто написав казку "Кохання циркуля і лінійки"? (Шарль Перо)
2. Хто з древньогрецьких вчених був чемпіоном з кулачних боїв на 58 олімпійських іграх? (Піфагор)
3. Праці якого древнєгрецького вченого лягли в основу сучасної геометрії? Під якою назвою відоме вчення цього вченого? (Евклід, трактат "Начала")
4. Щасливий випадок - 1 бал.
5. Про яку науку Цицерон сказав: "Греки вивчали, щоб пізнати світ, римляни, щоб вимірювати земельні ділянки"? (Геометрія)
6.Чому в Єгипті при будівництві користувались мотузкою з 12 вузлами (з неї можна одержати прямокутний трикутник, 52 = З2 +42

Біологія 
1 .В якому органі людини, найменше води? (зуби)
2. В якому органі найбільше води? (око)
3. Щасливий випадок - 1 бал.
4. Які клітини сприяють омолодженню? (стовбурові)
5. Який орган людини найбільше важить? (Шкіра, печінка, кадик, мозок).
6. Якому лікарю, біологу, вченому, винахіднику ватно- марлевої пов'язки, скальпеля збудованого під Віницею Мавзолей? (Пирогов).

Хімія 
1. Хто є винахідником динаміту (шведський інженер-хімік, засновник премії) (Нобель)
2. До яких явищ: фізичних чи хімічних слід віднести утворення зеленого нальоту на мідних предметах? (Хімічних)
3. Назва якого хімічного елемента лягла в основу назви одного із історичних містечок Тернопільщини? (Кремній)
4. Хто відкрив формулу спирту? (Менделєєв)
5. Щасливий випадок - 1 бал
6. Що таке "царська водка"? (суміш соляної і азотної кислот).

Географія 
1. Назвіть найвищу вершину Всесвіту. (Гімалаї, Джомолунгма, 884 м)
2. Назвіть найбільшу западину.  (Маріанська, 11022 м, Тихий океан)
3. В якій країні знаходиться "падаюча" вежа?. (Італія, м. Піза 1174-372 рр.)
4. Щасливий випадок - 1 бал.
5. Де знаходиться перше із "Семи чудес світу", яке і донині збереглося? (Египет, піраміди Хеопса)
6. На якому материку росте найтовстіше дерево - баобаб? (Африка, 50 м в обхваті).

Історія
1. В якому столітті було зведено архітектурну пам'ятку Древньої Русі Софіївський собор? (IX ст.).
2. Хто і коли першим полетів в космос? (12 квітня 1961 р., Ю. Гагарін)
3. Де знаходиться Лувр і що він собою являє? (Королівський палац, 1546 -1574 рр., нині музей, Париж)
4. Як називають богиню справедливості і правосуддя, і як вона виглядає? (Феміда, з пов'язкою на очах і з терезами в руках)
5. Щасливий випадок - 1 бал.
6. Де і коли відбулася зустріч глав держав- переможниць у II світовій війні Сталіна, Рузвельта і Черчеля? (Лівадійський палац, Ялта, 1945 р., Кримська конференція)


Гра для учнів старших класів у форматі «Що? Де? Коли?» з теми:«Цікаві питання з історії математики»
Мета: розширити знання учнів з математики та історії математики, викликати інтерес до предмету та його історії; розвивати логічне мислення, увагу, самоконтроль, творчу активність; виховувати працьовитість, старанність, культуру усного мовлення, уміння об'єктивно оцінювати результати своєї та колективної роботи; розвивати навички колективної праці.
Обладнання: Рулетка із стрілкою та кругом із секторами на столі, шість крісел круг столу для знавців, конверти із питаннями глядачів, циліндр магістра математики.

Хід заходу
Учитель. Вітається з учнями та ознайомлює їх з планом проведення заходу. Зокрема, повідомляє, що спочатку буде проведена вікторина для визначення учасників клубу знавців, команда яких зіграє з глядачами у гру «Що? Де? Коли?», а в кінці визначиться кращий гравець, який отримає право носити циліндр магістра математики.
   Давайте виберемо експертну комісію, яка слідкуватиме за справедливістю проведення гри та визначення переможців. (Обирається комісія із трьох учнів).

Вікторина
1. Хто із найвідоміших математиків був Олімпійським чемпіоном?
(Піфагор, чемпіон з кулачних боїв)
2. Яким числом клялися піфагорійці? Чому саме цим числом? 
(Числом 36, вісім дільників, дорівнює сумі чотирьох перших парних і перших непарних чисел).
3. Який трикутник називають єгипетським? 
(Сторони якого пропорційні числам 3, 4 і 5)
4. Які трикутники називаються піфагоровими? 
(Прямокутні трикутники, сторони яких виражаються цілими числами).
5. Чому теорему Піфагора називають «містком віслюка»? 
(У середні віки учнів, які не могли осилити цю теорему, не допускали до наступного рівня навчання).
6. Чому теорему Піфагора ще називають гекатомбою?
 (За легендою Піфагор приніс за неї у жертву богам 100 биків).
Умови вікторини: за правильну відповідь учень отримує членський білет клубу знавців і стає учасником гри.



Гра «Що? Де? Коли?».
Учитель. Умови гри: Крутиться рулетка. При зупинці стрілка вказує на сектор, з якого слід брати конверт із питанням від глядачів. Конверт передається ведучому (вчителю), який зачитує запитання та оголошує початок хвилини для обговорення знавцями відповіді на це питання. Капітан команди керує процесом обговорення. Коли ведучий оголошує закінчення хвилини обговорення, капітан доручає одному із гравців команди дати відповідь на запитання. Ведучий та експерти слідкують за процесом обговорення і, якщо помітять підказку сторонніх, штрафують команду знавців, знімаючи з їх рахунку одне очко.
   Сектор «0» означає, що знавці відповідають на запитання ведучого. Сектор «Б» — знавці відповідають на три питання за одну хвилину, сектор «скрипічний ключ» — музична пауза, яка заповнюється виступом наших артистів.
Запитання в конвертах
1 .Згідно з легендою учень Піфагора Гіппас після смерті свого вчителя розголосив відкриття піфагорійців про несумірність діагоналі квадрата з йогостороною. За порушення клятви магічним числом 36 він був покараний смертю (загинув під час бурі на морі).
   Чому піфагорійці так строго засекретили це своє відкриття? 
(Щоб це не привело до краху науки, адже тоді ірраціональні числа ще були невідомі)
2. Які арифметичні дії древні арабські вчені описували прислів'ями: «друг мого друга - мій друг», «ворог мого ворога - мій друг», «ворог мого друга - мій ворог», «друг мого ворога - мій ворог»?
(Множення додатніх і відємних чисел) 3. Трійка коней пробігає 15 км за 2 години. За який час пара коней пробіжить 30 км?
(4 години)
4. Бліц. Розпорядження піфагорійського ордена «золоті вірші»:
1 .Не зневажай здоровям свого тіла. Давай йому вчасно їжу, воду і... , без яких воно бідує.
Без чого бідує тіло за переконаннями піфагорійців? 
(Фізичні вправи) 2. Не сідай на подушку.
Що означає це правило? 
(Не зупиняйся на досягнутому)
3. Не поправляй вогню мечем. 
Що означає це розпорядження?
(Не дратуй тих, хто перебуває в гніві)
4. На довільному відрізку АВ з одного кінця відкладаємо прямий кут ВАС, а з другого тупий кут АBD. На їх сторонах відкладаємо рівні відрізки АС= ВD, Проводимо відрізок СD. Проводимо серединні перпендикуляри МО і КО. Оскільки АВ і СD не паралельні, то вони перетнуться. Проводимо ОА, ОВ, ОС і ОD.
Де допущена помилка у доведенні?
(Серединні перпендикуляри перетнуться не в середині чотирикутника, а ззовні)
5. Скільки коренів має рівняння х3-25х=0 ?
(3).
6. Карл Гаус заповів, щоб на його надгробку був зображений правильний сімнадцятикутник.
Чому?
(Такого великого значення він надавав своєму відкриттю способу побудови правильного сімнадцятикутника за допомогою циркуля й лінійки).
7. Навчання в школі Піфагора було двоступеневим. Одні учні називалися «математиками», тобто пізнавачами, а інші - «акусматиками», тобто ....
Як перекладається на нашу мову слово «акусматик» і чим займалися ці учні в школі Піфагора?
(Слухачі, слухали вчителя, але не могли його бачити, висловлювати свої думки)8. Його називали першим серед «Семи мудреців» Еллади. Він відкрив теорему про вертикальні кути, рівність кутів при основі рівнобедреного трикутника, описав коло навколо прямокутного трикутника. Визначав відстань до кораблів у морі, виміряв висоту єгипетських пірамід за допомогою подібності трикутників. Ви вивчили теорему, названу його іменем.
Хто цей вчений? 
(Фалес Мілетський)
9. Що об'єднує вчених-математиків Ферма, Ейлера, Лежандра, Діріхле і Уайлса? (1600-2000рр.)
(Всі вони займалися доведенням великої теореми Ферма і кожен довів певну частину)
10. Позначення числа ввів Архімед від грецького «периферія».
Як перекладається це слово на українську мову?
(Коло).
Вчитель. Заносить у таблицю результати відповідей протягом гри. В кінці оголошує переможця поєдинку між знавцями та глядачами. Вислуховує думки експертів щодо визначення кращого гравця серед знавців, враховує думку глядачів з цього питання і оголошує, хто став кращим знавцем року. Переможцю під оплески присутніх надівається на голову циліндр магістра математики.
   Капітану команди знавців у разі перемоги її над командою глядачів вручається перехідний кубок і оголошується, що їхні прізвища будуть вирізьблені на цьому кубку поряд з прізвищами їх попередників і збережуться у рідній школі на майбутнє.


Гра «Поле чудес»
Мета заходу: Активізувати навчальну діяльність учнів з математики; прищеплювати любов до предмету та історії математики; розвивати логічне мислення; формувати об'єктивність суджень, правильну самооцінку.
Обладнання: «Золоті медалі Філдса» із зображенням Архімеда, призи переможцям гри, виготовлені членами гуртка «Народні умільці», рулетка з стрілкою і круговим сектором.
Хід заходу 
Учитель. Шановні гості, вітаємо вас і запрошуємо на наше «Поле чудес». Хоча цей захід математичний, проте ми сьогодні не будемо розв'язувати задачі та вправи, не виставлятимемо оцінок. Ми будемо подорожувати шляхами історії математики, знайомитися з визначними вченими, сторінками їхнього життя.
   І так, проводимо відбіркову вікторину «Шукаємо Архімеда». За правильну відповідь кожен учасник отримає «+». Перші дев'ять учнів, які наберуть найбільшу кількість «плюсів» стануть учасниками «Поля чудес».
(Учитель зачитує запитання вікторини, двоє учнів роздають «плюси» та визначають учасників гри)

Математична вікторина 
1. Чи є на землі людина, потроєний квадрат віку якої рівно на 14 років менший квадрата вашого віку або віку вашої мами? (рахувати повні роки).
2. У вашому розпорядженні 4 ємкості: 200г, 400г, 600г, 800г. Ємкість, що вміщає 400г, наповнена молоком, інші порожні. Користуючись цими ємкостями, розлийте молоко так, щоб у кожній ємкості було 100г.
3. Користуючись 12 сірниками, утворіть квадрат і сім трикутників.
4. У лютому 2004 року було п'ять недільних днів. На який день тижня припало 19 лютого 2004 року.
5. Знайдіть найменше число, яке має такі характеристики: складається лише із цифр 7 і 3, саме воно і сума його цифр діляться на 7 і 3.
6. На фермі вирощують кролів і фазанів. В даний час їх там стільки, що у всіх разом 740 голів і 1980 ніг. Скільки на фермі кроликів і скільки фазанів?
7. 13 кавунів однакових розмірів потрібно розрізати на 42 однакових порції. Як це зробити, розрізаючи кавун не більше як на 7 частин?
8. Напиши 1 000 000, не відриваючи руки від аркуша паперу.
9. Що таке квадратура круга?
10. Вам відомо, що Піфагор був олімпійським чемпіоном з кулачних боїв. Хто з відомих вчених-математиків так уболівав за нього, що помер під час його фінального поєдинку?


Хід гри
    До ігрової рулетки викликається перша трійка гравців. Ведучий зачитує запитання. Звертає увагу гравців на поличку, на якій виставлені в ряд зворотною стороною таблички з буквами, які складають потрібне слово. Якщо гравець назве наявну в слові букву, асистенти відкривають її, перевертаючи відповідну табличку.
    Запитання 1. Він встановив відповідність між числами і відрізками прямої і таким чином ввів алгебраїчний метод в геометрію. Хто цей учений?
д
е
к
а
р
т

    Учасники гри по черзі крутять барабан, передають жартівливі привіти друзям, учителям, називають букви, відгадують ім'я вченого. Ведучий підраховує бали, набрані переможцем.
Учитель. Наш переможець першого туру відгадав, кому з учених належить дане відкриття. Що розкажуть наші історики про Рене Декарта?
Історик 1. Рене Декарт народився в 1596 році в місті Аае на півдні Франції у сімї дворян. Через бажання батька довгий час Декарт пробув у армії, брав участь у воєнних подіях в Голландії, Німеччині, Угорщині, Чехії. Цікавився філософією, фізикою, математикою. Після знайомства з Вієтом весь вільний час віддавав заняттям з математики. У 1628 році йде із служби в армії, щоб зайнятися математикою. В основі його філософських праць лежав матеріалізм. Відомою в світі працею з математики є «Геометрія», він є основоположником аналітичної геометрії. Декарт ввів систему координат, якою ми користуємося і нині. Він встановив відповідність між числами і відрізками прямої і таким чином ввів алгебраїчний метод в геометрію. З'явилася можливість зображувати залежність між величинами графічно на координатній прямій.
    Рене Декарт мав власну манеру читання книжок. Він розгортав книжку, прочитував кілька сторінок, закривав її і намагався самостійно дійти висновків автора. Потім відкривав книжку і звірявся, наскільки збігаються з автором. Ця манера варта того, щоб поставитися до неї з належною увагою і шанобливо.
Помер в 1650 році в Швейцарії.
Ведучий. Переходимо до другого туру. До ігрової рулетки запрошується друга трійка гравців. До вашої уваги друге запитання. 
Запитання 2. Перша жінка-математик.

Г
і
п
а
т
 і
я

Гравці відгадують окремі букви, а згодом і Імя мудрої древньої жінки. У таблиці на дошці підсумовуються бали, набрані учасниками. Ведучий оголошує імя переможця та фіксує набрані ним бали у окремій таблиці.
Ведучий. Що розкажуть нам історики про цю видатну жінку?
Історик 2. Гіпатія — дочка відомого грецького математика Теона. Народилася і жила в Олександри з 370 по 415 роки. Це перша жінка- математик, філософ, астроном і лікар. Вона була настільки всесторонньо освічена, що з її думкою рахувалися всі вчені того часу. Вона написала науковий коментар до праць по розв'язанню невизначених рівнянь першого степеня Діофаанта і до праць по конічних перерізах Аполонія. Саме завдяки їй до нас дійшли праці цих древньогрецьких вчених. Гіпатія була язичницею і, хоча вона мала багато друзів серед християн, все одно керівники християнської общини натравили на неї озвірілий натовп, який замордував вчену, а потім спалив її. Після Гіпатії жінки-математика не було понад 1000 років.
Учитель. Трішки історії. На значках учасників гри зображено портрет людини. Хто це? Вірно, Архімед. На лицевій стороні надпис грецькою 46 «Подолати людські можливості і пізнати Всесвіт», а на зворотній - напис «Математичний світ вітає крок до пізнання».
А зараз гра з глядачами. Як називається лицевий бік медалі?
а
в
е
р
с

Переможцю вручається приз - підсвічник. Оголошується, що призи представила нам фірма «ГНУ» (гурток «Народні умільці») - спонсор нашої програми.

Рекламна пауза
Ведучий. Оголошуємо рекламну паузу! Її нам підготували учні 10 класу. 
(Учні 10 класу виконують жартівливі пародії на телевізійну рекламу різних товарів та послуг.)

Запитання 3. Острів, на якому народився, де проживав, якого боронив і на якому загинув Архімед?

С
і
р
а
к
у
з
и


    Після відгадування назви острова визначення переможця третього туру та фіксації зароблених ним балів ведучий надає слово історикам.
Історик 3. Один з най відоміших древньо грецьких вчених Архімед народився у 212 році до нашої ери. Обчислив площу сегмента параболи, поверхню та об'єм кулі, кульового сегмента й циліндра, об'єми тіл, утворених обертанням параболи, гіперболи й еліпса та їх сегментів. Обчислив наближене значення числа л . Довів нескінченість натурального ряду чисел, сформулював основні положення гідростатики, закон важеля. Архімед додержувався геліоцентричної доктрини, у філософії - матеріалізму Демокріта. Створив дуже багато різних споруд, машин і механізмів. Коли римські завойовники підпливали до острова і помічали на оборонних спорудах греків якісь переміщення незрозумілих механізмів, на їх кораблях починалася паніка. Адже звідти висовувалися чи поверталися якимось незрозумілим способом довжелезні деревяні важелі, які гаками зачіплювали римські кораблі та перевертали їх, виливали на них киплячу смолу тощо. У сонячний день несподівано вся стіна засвітилася дзеркалами і на кораблях, що стояли у відкритому морі починалася пекельна жара і вони один за одним спалахували і згоряли на виду у інших.

Ведучий. Запрошуємо до ігрового барабану учасників фіналу. Вам, магістрам, пропонується найважче у сьогоднішній грі запитання.
Запитання 4. Як називається мистецтво розв'язування рівнянь?

3
е
т
е
т
и
к
а

Ведучий. Оголошує переможця гри, набрану ним кількість балів. На набрані переможцем бали він може придбати собі у «супер-маркеті» фірми «ГНУ» вироби гуртківців відповідної вартості.
А також переможцю присвоюється звання магістра математичних наук.
Заключне слово вчителя. Історія науки знає багато визначних вчених - математиків. Це старогрецькі: Піфагор, Евклід, Архімед та інші, країн Західної Європи: Ньютон, Декарт, Гаус, Лейбніц, Лагранж, Лаплас, Деламбер та інші, вітчизняні: Магницький, Лобачевский, Остроградський, Бевз, Ващенко та інші. Минуть тисячоліття, математика підніметься до нових вершин. Але імена цих велетнів науки людство не забуде. Вони вбачали в математиці велику зброю для пізнання навколишнього світу. За математичними символами криється суть явищ, реальний зміст речей. Математика - не суха наука! В ній є своя поезія, як у літературі і в мистецтві. Але шлях у математичну науку тернистий. Великого легко не досягнеш!
     Як побачили ми сьогодні на прикладах з життя лише декількох корифеїв науки, не всі досягай слави генія однаковими зусиллями: до одних вона прийшла вже в немолоді роки, до інших - коли вони були в розквіті сил, а до третіх - ще в зовсім молоді роки. Думаю, багато хто з вас зацікавиться життям та досягненнями згаданих сьогодні та інших визначних математиків, захоче побільше взнати про цих видатних науковців, захоче наслідувати їх, брати з них приклад. Удачі вам у вашій пізнавальній та творчій діяльності. Творіть, думайте, дерзайте!




























Немає коментарів:

Дописати коментар